Økologisk kaffe
Mere end et grønt mærke

Økologisk kaffe med omtanke og mening

Helt siden vi startede vores kafferisteri tilbage i 2019, har vi haft stort fokus på økologisk kaffe. Det er ikke nyt for os. Ikke fordi vi kun vil have et økologisk mærke på vores produkter – det har langt større betydning for os.

Over 85 % økologisk kaffe – og vi stræber efter mere

Den ene side handler om bæredygtigt landbrug, mens den anden også handler om den økonomiske vækst, økologisk produktion bidrager til i producentlande.

For at understrege vores fokus er indkøbet i 2024 af kaffe på over 85 % målt i volumen økologisk, og vores salg til kunderne ligger også på over 85 %. Ligeledes består vores kaffeportefølje af over 85 % økologiske produkter. Alt den kaffe, vi køber ind, er specialkaffe, der scorer over 80 point ud af 100 mulige efter SCAA-standarden. Faktisk scorer al vores kaffe over 83 point. Det har været en klar strategi fra vores side, at den kaffe, vi sælger, både skal have så lille en miljøpåvirkning som muligt og samtidig være af høj kvalitet. Vi fortsætter dette arbejde, og vores mål er at øge andelen af økologisk kaffe til 90 % i løbet af 2025 og nå en fuldt økologisk kaffeportefølje inden udgangen af 2028.

Europæisk økologi mærke

Økologi som garanti for BEDRE kaffeproduktion

Vi fokuserer på økologi som en vigtig certificering inden for kaffe.  Økologimærket garanterer, at kaffen er produceret uden brug af pesticider og kemisk gødning, hvilket bidrager til en mere bæredygtig kaffeproduktion, der passer på miljøet.

De økologiske producenter kontrolleres for at sikre overholdelse af standarder, og netop det bidrager til en bedre kaffeverden for både menneskerne og miljøet. Ved at indkøbe økologisk produceret kaffe sætter vi fokus på en mere bæredygtig fremtid. Vil du med på den rejse?

Bedre for miljøet, bedre for bønderne – værdien af økologisk kaffe

Vi fokuserer på økologi som en vigtig certificering inden for kaffe. Økologimærket garanterer, at kaffen er produceret uden brug af pesticider og kemisk gødning, hvilket bidrager til en mere bæredygtig kaffeproduktion, der beskytter miljøet. En undersøgelse i Peru viser, at CO₂-aftrykket for 1 kilo økologisk kaffe fra Peru leveret til havnen, klar til skibstransport, er estimeret til 0,90 kg CO₂e. Sammenligner man med producenter, der er i transformationsfasen fra konventionelt til økologisk landbrug, viser undersøgelsen, at økologisk produktion har 53,5 % lavere CO₂-aftryk. Undersøgelsen viser også, at økologisk produktion bidrager til økonomisk vækst. Det betyder, at vi ikke kun tager bedre vare på miljøet, men også bidrager til bedre priser for kaffebønder. Dette er vigtigt for os, da vi ønsker, at flere penge skal gå tilbage til producenterne.

Økologi handler om mere end et mærke – det handler om ansvar

Derfor er økologi ikke bare et mærke for os til at markedsføre eller sætte på poserne, men også et bidrag til mindre CO₂-udledning og bedre priser til vores producenter. Med andre ord bidrager du som kunde til, at vi sammen tager bedre vare på miljøet og sikrer bedre priser til kaffeproducenterne. Alt sammen for at gøre en positiv forskel.

De økologiske producenter bliver kontrolleret for at sikre, at standarderne overholdes, og det bidrager til en bedre kaffeverden for både mennesker og miljø. Samtidig bliver vi også kontrolleret for at sikre gennemsigtighed gennem hele værdikæden, så du som kunde kan være tryg ved, at den kaffe, du køber, er økologisk. Ved at købe økologisk produceret kaffe sætter vi fokus på en mere bæredygtig fremtid.

Vil du med på den rejse?

Transparens i fokus:

Snart kan du se vores gennemsigtighedsrapport for 2024

Er du nysgerrig på, hvad vi betaler vores producenter? En del af vores strategi er også at blive mere transparente. Vi har kigget indad for at finde ud af, hvad vi kan gøre bedre for at øge gennemsigtigheden. Derfor har vi besluttet at udgive en gennemsigtighedsrapport for 2024. Rapporten udkommer i starten af 2025 og vil give indblik i, hvilke priser vi har betalt for kaffen, dyrkningsforhold, hvorvidt kaffen er økologisk, og andre forhold relateret til vores kaffeindkøb.

Kilde: Transparenthedsrapport 2024